torsdag 25 juni 2009

En lugn och behaglig dag

Hade ställt alarmet på 9:30 bara för säkerhets skull, men det var ju inte nödvändigt..vaknade långt innan dess i alla fall. Tog en kopp kaffe och såg färdigt CSI som jag somnade ifrån inatt nångång. Barn ett uppe och snabbare än tåget iväg till en kompis, barn två kommer upp i samma veva som jag går och tar en dusch för att vidarebefordra mig till staden för lunch med fd chefer samt kollega. Det var gott, fisk och färskpotatis samt grönfoder, snodde åt mig en stooor klick tzatsiki (som eg tillhörde det alternativa matvalet), kunde inte hjälpa det, var bara tvungen att ha. Satt och snackade skit och det var varmt och gott under parasollen på Gästis...blåste precis lagom....funderade en stund på att sitta kvar tills baren öppnade men insåg sedan att jag nog får ta mitt ansvar och i alla fall åka hem o se så huset står kvar...möter två av barnen som jag bor med (utan hjälm), frågar lite oskyldigt var hjälmarna är...den ena sa som det var...att den låg hemma, den andre hade hjälmen med sig (just in case) och sa då följande: "jag orkade inte ta på mig den hemma utan skulle stanna just nu och ta på mig den". Jag kunde faktiskt inte hålla mig riktigt då...fnittret bubblade upp ungefär som det gör när man är lite, lite berusad...konstigt, jag åkte ju från Gästis INNAN baren öppnade. Jag är rätt härdad just vad gäller dåliga bortförklaringar, men detta var nog en av de sämsta jag hört tror jag.

Nåväl, hemkommen så har barn fyra även kommit upp, barn fem lär nog låta oss vänta en timme till skulle jag tro. :D
I går var vi till Gällstad, jag och fem ungdomar...de är ju faktiskt inte barn längre...fast säger jag ungdomar låter ju jag som om jag vore i 65-årsålder (och det är jag faktiskt inte....ännu), säger man ungar så har folk synpunkter på det för "det är djuren som får ungar, inte människorna", säger jag barn, så protesterar ungdomarna/ungarna/barnen och menar på att de inte är barn längre.....undrar vad jag ska kalla dem då...ja, när jag klumpar ihop dem menar jag, blir ju lite jobbigt att skriva alla namnen. Nä, Gällstad var det och lager 157...gjorde så att jag skickade iväg de två med XY-kromosomer eftersom jag sedan tidigare vet att de inte har lika bra tålamod just när det gäller shopping som de med XX-kromosomer har. De med XY fick då gå på egen hand och jag tog hand om de tre med XX och vi travade runt och kollade kläder, det var i första hand C:s döttrar som var i behov av påfyllnad i garderoben, min egen kan knappt stänga sin garderobsdörr. Sen blev det shopping av, den ena av C:s döttrar drog fram det ena dyra märkesplagget efter det andra och hade inga som helst problem med att hitta nåt hon tyckte om, den andra funderade, gick runt och funderade, tja, ni som känner dem vet nog vem som är vem. Men hur som haver, så kom vi iväg därifrån lagom så vi hann en runda i Värnamo när vi kom hem också, de har inte särskilt mycket i Gällstad om du är i storlek 150-170 och är tjej...framför allt inte basicgrejor om man inte räknar 30-kronors linnena...men de är ju inte så kul om du vill ha lite färg i garderoben. Färdigshoppade så åkte tjejerna och badade och jag förberedde kvällsmat...skalade och stekte kall potatis samt ställde fram två byttor med dels kotletter, dels pannbiff i och sen värmde jag sås...väldans smidigt, ska ha sån mat fler gånger tycker jag.

Hmmm...undrar om man kanske ska ta och göra lite nytta idag också...ska funderera på saken...åka o handla skulle i allafall behövas...lite inventering då kanske...

Inga kommentarer: