tisdag 6 januari 2009

Etik och moral...

Mm, lite djupare funderingar så här i början av det nya året...kommer sig av att det är riktigt tufft att jobba just nu....helt slut igår, inte kroppsligen men hmm, själsligen kanske det heter då, vad vet jag. Upprörd, förbannad och ledsen när man ser hur vissa blir behandlade av vård/omsorg och de människor som är anställda för att utföra dessa sysslor och sen, för att "stämpeln" missbruk finns, så gör man inte sitt jobb på ett korrekt sätt. (Min egen åsikt)
Ja, naturligtvis är det min, är ju min blogg haha.
Nåväl, liten frågeställning: Vem ska ha rätt till den bästa vården? 1. Soldyrkaren som solat sig till hudcancer? 2. Alkoholisten som supit sig till skrumplever? 3. Den fete som äter sig till exempelvis hjärtinfarkt? 4. Rökaren som röker sig till lungcancer/KOL? 5. "Kalle" som super till en fredagskväll, ramlar och bryter ett ben?
Jag kan i alla fall inte peka på nån....alla får ju "skylla sig själva" eller???

Hur som, A och B, hade varit jättetrevligt att ta en öl i går, men jag orkade inte...för mycket i skallen, just nu hoppas jag bara på nytt jobb, ett jobb jag kan gå hem ifrån utan att känna dåligt samvete, där det finns folk som tar över där jag slutar och där människorna inte möts av nonchalans och "skyll dig själv" mentalitet. Usch, nu är jag riktigt pessimistisk, men känns så just nu. Har ju dessutom fått en inblick i hur det ser ut när projektet inte längre finns och då har vi bara varit lediga i fem dagar.....

Nåväl, lite kul då..i morgon kommer mina änglar hem från Vuollerim och det ska bli kul, känns som om det är länge sen jag såg dem. (10 dagar) Jo, men det är ju i alla fall mer än en vecka. På söndag är det visst bandymatch också..ska möta Värnamo -97, de har blivit jätteduktiga sen vi mötte dem sist, så det blir nog tufft....spännande, fast i detta fallet känns det lite som om det inte spelar nån roll vem av dem som vinner...fast å andra sidan gör det det, även om -96:orna leder serien så måste de behålla målskillnaden gentemot tvåorna...skiljer bara en vinstmatch mellan. Hujeda mej!!!

C är och hälsar på J och jag sitter här och fiser i min ensamhet....det är skönt..länge sen jag var alldeles själv hemma, bara tv:n som skvalar lite och datorns surrande...nästan sövande...hmmm kanske man skulle ta o sova lite middag...jag menar nu när jag kan....Jaaaaaaaaa, det gör vi!!

Inga kommentarer: